home > consultancy > crisismanagement
Crisismanagement

Stelt u zich een voor. u zit in een vergadering voor een spoedlevering deze week aan een grote klant. Dan krijgt u een telefoontje. Er is brand in de productiehal, met mogelijke slachtoffers. De BHV is aan het ontruimen en de brandweer en ambulances zijn opgeroepen. Het ziet er slecht uit. Het crisisteam moet bij elkaar komen. En daar hoort u bij. u zit in het crisisteam. Dit is serieus, denkt u. Nou ben ik aan de beurt. u kunt nu niet terugvallen op uw dagelijkse routine, uw ervaring in het aansturen van uw team, contractbeheer of waar u dan ook goed in bent. Nu moet het gebeuren en het kan niet even wachten. Met bonzend hart gaat u naar de directiekamer. Één voor één druppelt iedereen binnen. En daar zitten jullie dan. Al het verstand bij elkaar. Strakke gezichten. Iedereen kijkt naar elkaar. Wat gaan we doen. Het zal u maar gebeuren.

 

In veel BHV-plannen eindigen de protocollen met het beschrijven van de manier waarop het crisisteam moet worden opgeroepen, wie daar in zitten en in algemene beschrijvingen wat hun taken zijn. Oefeningen en trainingen gaan meestal niet verder dan het punt dat een bouwdeel ontruimd is en iedereen op de verzamelplaats staat. De BHV heeft voldaan aan zijn taak als “voorpost totdat professionele hulpverleningsorganisaties arriveren”. De brandweer neemt het bevel over en blust de brand. We weten allemaal dat er nog een heleboel ellende achteraan komt maar daarvoor is het “crisisteam” opgeroepen.  

 

Bijeenkomen van het crisisteam  wil nog niet zeggen dat de crisis is bezworen. Want er komt wat over je heen. Slachtoffers, getraumatiseerde familie, medewerkers die in paniek zijn, pers die op de stoep staat, noem maar op.

En als de rook opgetrokken is, zie je het slachtveld. Hoe groot is de schade, hoe snel kan je weer produceren, kan je je orders verwerken. Gaan je klanten vragen wanneer ze hun producten krijgen? Als dat te lang duurt, gaan ze naar de concurrent want ze moeten ook verder. Als je bedrijf stil komt te liggen, niet meer produceert, stopt direct de inkomsten stroom. De kosten blijven doorgaan want je personeel staat nog op de payroll. En als je claims krijgt van leveranciers of afnemers wordt het interessant wat er in de kleine lettertjes van je contracten staat. Heb je dat goed afgedekt? En had je je brandveiligheid wel op orde? Daar is de verzekeraar in geïnteresseerd want die willen liever zo min mogelijk uitkeren. En als ze dat doen, hoe lang duurt het dan voor je je geld hebt? Hoe lang kan je dat volhouden? Meer dan de helft van bedrijven die te maken krijgt met een grote brand, gaat binnen een jaar failliet… Hoe groot kan je ramp worden.

 

IVM kan uw organisatie ondersteunen met een totaalpakket op het gebied van crisismanagement:

  • Advies over de inrichting van de crisisorganisatie;
  • Opstellen van een crisisplan;
  • Trainen van uw crisisteam;
  • Oefenen van uw crisisorganisatie.

Terug naar de startpagina